Een leersteuntraject in verschillende fases.

Leersteuntraject

Aanmeldfase

1

De leerling heeft een ondersteuningsbehoefte, waarvoor de genomen maatregelen op vlak van brede basiszorg en verhoogde zorg onvoldoende blijken. In samen-werking met de betrokken partners formuleert de school de ondersteuningsvraag. Het CLB start een handelingsgericht diagnostisch traject (HGD-traject) op en maakt, indien aangewezen, een GC-verslag, een IAC-verslag of een OV4-verslag op.
Met dit verslag kan de school de leerling aanmelden bij het leersteuncentrum.
Bij een nieuwe aanvraag wordt de leersteun opgestart binnen de tien schooldagen.

Opstartfase

2

Op basis van expertise wordt een leerondersteuner toegewezen.
De leerondersteuner neemt contact op met de school om kennis te maken en afspraken vast te leggen. Om de beginsituatie in kaart te brengen, verkent de leerondersteuner het dossier, observeert in de school en leert de leerling kennen. Met alle betrokken partijen vindt een intakegesprek plaats. Ten slotte wordt een leersteunplan opgemaakt waarbij men vertrekt vanuit de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling, de leraar en van het schoolteam.

Leersteunfase

3

Om een inclusiewerking voor de leerling te realiseren, zet de leerondersteuner in op de doelstellingen en de acties die bepaald werden tijdens de opstartfase.
De frequentie van de leersteun wordt bepaald op basis van het verslag en de noden, met aandacht voor continuïteit van de leersteun. De leersteun vindt hoofdzakelijk plaats in de klas. Op die manier wordt er aangesloten op de aanpak en het aanbod in de klas en kan niet alleen de leerling, maar ook de leerkracht ondersteund worden. Zo versterken we beide partijen en heeft de leersteun ook een impact op de momenten dat de leerondersteuner niet aanwezig is. Voor het aanleren van bepaalde vaardigheden of het gebruik van ondersteunende materialen, werken we klasextern wanneer dit aangewezen is. De klasexterne begeleiding heeft steeds als doel om zo snel mogelijk de aanpak of hulpmiddelen te integreren in het klasgebeuren.

Evaluatiefase

4

Om de tien weken wordt de geboden leersteun geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig. De school organiseert rond dezelfde periode een overlegmoment met de leerondersteuner. Hierbij kunnen, naast de klastitularis, verschillende partijen betrokken worden: leerlingenbegeleiding, ouders, het CLB en externe diensten.
Alle partijen worden geïnformeerd en hebben toegang tot het leersteunplan.
De leersteun wordt beëindigd wanneer de vooropgestelde doelen bereikt zijn. Wanneer een traject op het einde van het schooljaar nog loopt, vindt er een eindevaluatie plaats, waarbij de overgang naar het volgende schooljaar centraal staat. Zo kan het leersteuntraject voor het volgende schooljaar voorbereid worden.

Nog vragen?

Aarzel dan niet om ons te contacteren.